Rajdowe Mistrzostwa Świata WRC

Wyścigi rajdowe są dowodem na harmonijną współpracę człowieka i maszyny. W rajdach WRC najlepsi kierowcy i ich piloci z całego świata walczą o zwycięstwo w zróżnicowanych warunkach pogodowych i na różnych rodzajach podłoża: na asfalcie, na szutrze, na śniegu i lodzie. Mistrzostwa odbywają się od stycznia do listopada i prowadzą od dzikiej przyrody Północnej Europy aż po rozległe równiny Australii oraz meksykańskiej pustyni. Ciągle zmieniający się krajobraz charakterystyczny dla poszczególnych rajdów, przyczynia się do postrzegania WRC jako jednej z najbardziej ekscytujących form sportów motorowych na świecie. Fani gromadzą się na tych imprezach WRC, aby zbliżyć się do samochodów i kierowców, a kolejne miliony śledzą rajdy w telewizji, radiu i Internecie. Jego ciągła popularność jest świadectwem wyzwań sportowych i technicznych, jakie stawia WRC.

W przeciwieństwie do wyścigów na zamkniętych torach, kierowcy rajdowi rywalizują pojedynczo na krótkich odcinkach, mając na celu zdobycie jak najlepszego czasu. Fani gromadzą się na tych imprezach, aby zbliżyć się do samochodów i kierowców, a kolejne miliony śledzą rajdy w telewizji, radiu i Internecie. Ciągła popularność wyścigów WRC jest wyrazem sportowych emocji oraz motoryzacyjnych wyzwań, jakie stawia WRC.

Hyundai Motorsport

Firma Hyundai Motorsport GmbH (HMSG) została założona 19 grudnia 2012 roku i ma swoją siedzibę w Niemczech w Alzenau. Ten specjalnie utworzony ośrodek motoryzacyjny rozwija program samochodów rajdowych i jest odpowiedzialny za globalną działalność marki Hyundai w zakresie sportów motoryzacyjnych, a przede wszystkim za Mistrzostwa World Rally Championship. Dzięki rajdom WRC, Hyundai może być blisko fanów motoryzacji i udowodnia, że znajduje się w pierwszej lidze producentów samochodów.

Hyundai i20 Coupe WRC

Samochody rajdowe muszą bazować na standardowych nadwoziach modeli, który produkcja wynosi ponad 25 000 sztuk rocznie.  W przypadku Hyundaia zdecydowano się na model i20, który został dodatkowo wyposażony w czterocylindrowy, turbodoładowany silnik o pojemności 1,6l, sekwencyjną skrzynię biegów, napęd na cztery koła i spoilery ulepszające system chłodzenia. Zastosowanie materiałów takich jak tytan, magnez czy materiały ceramiczne i kompozytowe są surowo zabronione w konstrukcji samochodów rajdowych.

Załogi

 

Thierry & Nicolas

 

Thierry Neuville

Już od swojego debiutanckiego wyścigu w wieku 19 lat, belgijska gwiazda Thierry Neuville zawsze wykazywał się szybkością i naturalnym talentem do rajdów samochodowych. Zajął wtedy siódme miejsce w sezonie WRC 2012, co było tylko wstępem do zdobycia mistrzostwa w 2013 roku.

Nicolas Gilsoul

Nicolas Gilsoul zajmuje miejsce obok Thierry'ego Neuville'a od 2011, a pilotem rajdowym jest od 2000 roku. Połączone siły Neuville’a i Gilsoula odniosły pierwsze sukcesy już w 2012 roku na rajdach Tour de Corse i Rallye Sanremo. W 2013 Nicolas został nagrodzony Trofeum "Beef" Michaela Parka za swój wkład w zdobycie drugiego miejsca na mistrzostwach.

Andreas & Anders

Andreas Mikkelsen

Początkowo Andreas Mikkelsen rozpoczął karierę sportową na stokach narciarskich i w wieku 12 lat dołączył do norweskiej drużyny juniorów. Jednak kontuzja kolana spowodowała zmianę dyscypliny i 16-letni Andreas przesiadł się do samochodu rajdowego. W ten sposób stał się najmłodszym kierowcą, który zdobył tytuł mistrza w Rajdzie Szwecji 2008 mając zaledwie 17 lat i 233 dni.

Anders Jæger

Anders Jæger rozpoczął swoją rajdowa karierę wraz z Berntem Kollevoldem na Mistrzostwach Norwegii w 2014 roku, więc stosunkowo późno w porównaniu do pozostałych członków teamu. Jednak dość szybko pokazał swój talent i razem z innym norweskim kolegą, Ole Christian Veiby, zajęli 1. miejsce aż 5 razy w mistrzostwach Junior WRC 2015.

Hayden & Seb

Hayden Paddon

Hayden Paddon zaczął jeździć na gokartach w wieku 6 lat, s w swój pierwszy rajd przejechał w wieku 15 lat. Wziął udział w Mistrzostwach Świata Samochodów Produkcyjnych FIA 2011 i zadebiutował w samochodzie WRC na Catalunya 2013, zajmując ósme miejsce.



Seb Marshall

Seb Marshall zadebiutował na torze WRC w Rajdzie Niemiec 2018 bardzo szybko stał się szanowanym członkiem społeczności rajdowej. Jego przygoda z Hyundai Motorsport rozpoczęła się w 2015 roku od wspólnego rajdu z Kevinem Abbringiem i od tego czasu znacząco przyczynił się do rozwoju samochodów WRC i R5. Para zdobyła swoje pierwsze wygrane w WRC w 2016 roku.

Dani & Carlos

Dani Sordo

Dani Sordo jest jednym z najbardziej doświadczonych kierowców WRC. Swoją karierę motoryzacyjną rozpoczął na motocrossie, kartingu oraz… wspinaczki górskiej. Sordo dołączył do rajdowego świata w 2001 roku i od tamtej pory jest wierny tylko tej dyscyplinie. Swoją pierwszą wygraną zdobył na Rajdzie Niemiec 2013 i niedługo później w 2014 roku dołączył do teamu Hyundai Motorsport. Zajął także miejsce na podium z trzecim miejscem w ojczystej Hiszpanii w 2015 roku

Carlos del Barrio

Carlos del Barrio zbudował godne pozazdroszczenia doświadczenie w rajdach. Jego pierwszy wyścig miał miejsce w 1987 roku, kiedy wszedł do Rajdu Vidal de la Peña, a swój pierwszy udział w rajdach WRC odbył z kierowcą Jezusem Purasem w 1994 roku. Ta współpraca odnosiła olbrzymie sukcesy w ich rodzimej Hiszpanii i wspólnie zdobyli mistrzostwo aż 3 razy!

Kalendarz 2018

1 Rajd Monte-Carlo 25-28 Styczeń 2018
2 Rajd Szwecji 15-18 Styczeń 2018
3 Rajd Meksyku 08-11 Marzec 2018
4 Rajd Tour de Corse 05-08 Kwiecień 2018
5 Rajd Argentyny 26-29 Kwiecień 2018
6 Rajd Portugalii 17-20 Maj 2018
7 Rajd Włoch – Sardynia 07-10 Czerwiec 2018
8 Rajd Finlandii 26-29 Lipiec 2018
9 Rajd Niemiec 16-19 Sierpień 2018
10 Rajd Turcji 13-16 Wrzesień 2018
11 Rajd Wielkiej Brytanii 04-07 Październik 2018
12 Rajd Hiszpanii 25-28 Październik 2018
13 Rajd Australii 15-18 Listopad 2018

N – Codzienny samochód sportowy

W oparciu o nowy model Hyundai i30, zarówno i30 N oraz i30 RN, oba są sygnowane logotypem N i pokryte charakterystycznymi barwami Hyundai Motorsport. Niebieski kolor "Performance Blue” jest fundamentalną częścią tożsamości sportowej linii N i był inspirowany kolorystyką rajdówek Hyundai Motorsport. Geneza nazwy N pochodzi od Namyang - globalne centrum badawczo-rozwojowe Hyundai Motor w Korei oraz Nürburgring - jednym z najtrudniejszych torów wyścigowych na świecie.


i30 N opracowano z uwzględnieniem trzech aspektów: pokonywanie zakrętów, możliwości na torze i codzienne użytkowanie, których wspólnym mianownikiem jest wyjątkowa satysfakcja z jazdy. Hyundai zdecydował się postawić na emocje związane ze sportową jazdą oraz wpływ samochodu i dźwięków silnika na rytm uderzeń serca.

i30 N to codzienny samochód sportowy, odpowiedni na komfortowe dojazdy do pracy i weekendowe wypady na tor wyścigowy. Oferujący liczne możliwości personalizacji, i30 N jest hatchbackiem, gwarantującym osiągi i praktyczność użytkowania. Ten model jest odpowiedzią firmy Hyundai na preferencje klientów, oczekujących bezkompromisowych innowacji.