Rajdowe Mistrzostwa Świata WRC

Rajdy samochodowe są dowodem na harmonijną współpracę człowieka i maszyny. W rajdach WRC najlepsi kierowcy i ich piloci z całego świata walczą o zwycięstwo w zróżnicowanych warunkach pogodowych i na różnych rodzajach podłoża: na asfalcie, na szutrze, na śniegu i lodzie. Mistrzostwa odbywają się od stycznia do listopada i prowadzą od dzikiej przyrody Północnej Europy aż po rozległe równiny Australii oraz meksykańskiej pustyni. Ciągle zmieniający się krajobraz charakterystyczny dla poszczególnych rajdów, przyczynia się do postrzegania WRC jako jednej z najbardziej ekscytujących form sportów motorowych na świecie. Fani gromadzą się na tych imprezach WRC, aby zbliżyć się do samochodów i kierowców, a kolejne miliony śledzą rajdy w telewizji, radiu i Internecie. Jego ciągła popularność jest świadectwem wyzwań sportowych i technicznych, jakie stawia WRC. 

Hyundai Motorsport

Firma Hyundai Motorsport GmbH (HMSG) została założona 19 grudnia 2012 roku i ma swoją siedzibę w Niemczech w Alzenau. Ten specjalnie utworzony ośrodek motoryzacyjny rozwija program samochodów rajdowych i jest odpowiedzialny za globalną działalność marki Hyundai w zakresie sportów motoryzacyjnych, a przede wszystkim za Mistrzostwa World Rally Championship. Dzięki rajdom WRC, Hyundai może być blisko fanów motoryzacji i udowodnia, że znajduje się w pierwszej lidze producentów samochodów.

Hyundai i20 Coupe WRC

Samochody rajdowe muszą bazować na standardowych nadwoziach modeli, który produkcja wynosi ponad 25 000 sztuk rocznie.  W przypadku Hyundaia zdecydowano się na model i20, który został dodatkowo wyposażony w czterocylindrowy, turbodoładowany silnik o pojemności 1,6l, sekwencyjną skrzynię biegów, napęd na cztery koła i spoilery ulepszające system chłodzenia. Zastosowanie materiałów takich jak tytan, magnez czy materiały ceramiczne i kompozytowe są surowo zabronione w konstrukcji samochodów rajdowych.

Załogi

 

Thierry & Nicolas

 

Thierry Neuville

Już od swojego debiutanckiego wyścigu w wieku 19 lat, belgijska gwiazda Thierry Neuville zawsze wykazywał się szybkością i naturalnym talentem do rajdów samochodowych. Zajął wtedy siódme miejsce w sezonie WRC 2012, co było tylko wstępem do zdobycia mistrzostwa w 2013 roku.

Nicolas Gilsoul

Nicolas Gilsoul zajmuje miejsce obok Thierry'ego Neuville'a od 2011, a pilotem rajdowym jest od 2000 roku. Połączone siły Neuville’a i Gilsoula odniosły pierwsze sukcesy już w 2012 roku na rajdach Tour de Corse i Rallye Sanremo. W 2013 Nicolas został nagrodzony Trofeum "Beef" Michaela Parka za swój wkład w zdobycie drugiego miejsca na mistrzostwach.

Dani & Carlos

Dani Sordo

Dani Sordo jest jednym z najbardziej doświadczonych kierowców WRC. Swoją karierę motoryzacyjną rozpoczął na motocrossie, kartingu oraz… wspinaczki górskiej. Sordo dołączył do rajdowego świata w 2001 roku i od tamtej pory jest wierny tylko tej dyscyplinie. Swoją pierwszą wygraną zdobył na Rajdzie Niemiec 2013 i niedługo później w 2014 roku dołączył do teamu Hyundai Motorsport. Zajął także miejsce na podium z trzecim miejscem w ojczystej Hiszpanii w 2015 roku

Carlos del Barrio

Carlos del Barrio zbudował godne pozazdroszczenia doświadczenie w rajdach. Jego pierwszy wyścig miał miejsce w 1987 roku, kiedy wszedł do Rajdu Vidal de la Peña, a swój pierwszy udział w rajdach WRC odbył z kierowcą Jezusem Purasem w 1994 roku. Ta współpraca odnosiła olbrzymie sukcesy w ich rodzimej Hiszpanii i wspólnie zdobyli mistrzostwo aż 3 razy!

Andreas & Anders

Andreas Mikkelsen

Początkowo Andreas Mikkelsen rozpoczął karierę sportową na stokach narciarskich i w wieku 12 lat dołączył do norweskiej drużyny juniorów. Jednak kontuzja kolana spowodowała zmianę dyscypliny i 16-letni Andreas przesiadł się do samochodu rajdowego. W ten sposób stał się najmłodszym kierowcą, który zdobył tytuł mistrza w Rajdzie Szwecji 2008 mając zaledwie 17 lat i 233 dni.

Anders Jæger

Anders Jæger rozpoczął swoją rajdowa karierę wraz z Berntem Kollevoldem na Mistrzostwach Norwegii w 2014 roku, więc stosunkowo późno w porównaniu do pozostałych członków teamu. Jednak dość szybko pokazał swój talent i razem z innym norweskim kolegą, Ole Christian Veiby, zajęli 1. miejsce aż 5 razy w mistrzostwach Junior WRC 2015.

Sébastien & Daniel

Sébastien Loeb

Najsłynniejszy i najbardziej szanowany kierowca WRC, Sébastien Loeb, zgromadził na swoim koncie już dziewięć zwycięstw w Rajdowych Mistrzostwach Świata WRC. Jego kariera rozpoczęła się w połowie lat dziewięćdziesiątych i trwa od dwóch dekad. Pierwsze zwycięstwo zdobył w Rajdzie Niemiec w 2002 roku, ale w 2013 roku postanowił wycofać się z rajdów WRC. Wielki powrót nastąpił w roku 2018, kiedy to Loeb, który pokazał, że nie stracił żadnej ze swoich zalet: szybkości ani wrodzonego talentu. Wielki powrót nastąpił w roku 2018, kiedy to Loeb, który pokazał, że nie stracił żadnej ze swoich zalet: szybkości ani wrodzonego talentu. 

Daniel Elena

Daniel Elena jest najlepszym pilotem w historii WRC, zdobywając aż 79 zwycięstw wraz z Sébastienem Loebem. Daniel został pilotem w 1997 roku łącząc siły z Sébastienem, stali się od razu zgranym duetem odnoszącym sukcesy. Zdobywając swoje pierwsze mistrzostwo w 2002 roku w Rajdzie Niemiec i tracąc tytuł przez jeden punkt w 2003 roku, w następnym sezonie rozpoczął się niesamowity maraton dziewięciu zwycięstw z rzędu. Team spektakularnie powrócił z kilkuletniej emerytury w 2018 roku zdobywając 1. miejsce w Rajdzie  Hiszpanii – i zapowiedział nowy rozdział dla Hyundai Motorsport w 2019 roku.

Kalendarz 2019

1 Rajd Monte-Carlo 24-27 Styczeń 2019
2 Rajd Szwecji 14-17 Styczeń 2019
3 Rajd Meksyku 07-10 Marzec 2019
4 Rajd Korsyki 28-31 Marzec 2019
5 Rajd Argentyny 25-28 Kwiecień 2019
6 Rajd Chile 9-12 Maj 2019
7 Rajd Portugalii 30 Maj - 2 Czerwiec 2019
8 Rajd Sardynii 13-16 Czerwiec 2019
9 Rajd Finlandii 1-4 Sierpień 2019
10 Rajd Niemiec 22-25 Sierpień 2019
11 Rajd Turcji 12-15 Wrzesień 2019
12 Rajd Wielkiej Brytanii 3-6 Październik 2019
13 Rajd Hiszpanii 24-27 Październik 2019
14 Rajd Australii 14-17 Listopad 2019

N – Codzienny samochód sportowy

W oparciu o nowy model Hyundai i30, zarówno i30 N oraz i30 RN, oba są sygnowane logotypem N i pokryte charakterystycznymi barwami Hyundai Motorsport. Niebieski kolor "Performance Blue” jest fundamentalną częścią tożsamości sportowej linii N i był inspirowany kolorystyką rajdówek Hyundai Motorsport. Geneza nazwy N pochodzi od Namyang - globalne centrum badawczo-rozwojowe Hyundai Motor w Korei oraz Nürburgring - jednym z najtrudniejszych torów wyścigowych na świecie.


i30 N opracowano z uwzględnieniem trzech aspektów: pokonywanie zakrętów, możliwości na torze i codzienne użytkowanie, których wspólnym mianownikiem jest wyjątkowa satysfakcja z jazdy. Hyundai zdecydował się postawić na emocje związane ze sportową jazdą oraz wpływ samochodu i dźwięków silnika na rytm uderzeń serca.

i30 N to codzienny samochód sportowy, odpowiedni na komfortowe dojazdy do pracy i weekendowe wypady na tor wyścigowy. Oferujący liczne możliwości personalizacji, i30 N jest hatchbackiem, gwarantującym osiągi i praktyczność użytkowania. Ten model jest odpowiedzią firmy Hyundai na preferencje klientów, oczekujących bezkompromisowych innowacji.