Rajdowe Mistrzostwa Świata WRC

Rajdy samochodowe są dowodem harmonijnej współpracy człowieka i maszyny. W rajdach WRC najlepsi kierowcy i piloci z całego świata walczą o zwycięstwo w zróżnicowanych warunkach pogodowych i na różnych rodzajach podłoża: na asfalcie, na szutrze, na śniegu i lodzie. Ciągle zmieniający się krajobraz i warunki charakterystyczne dla poszczególnych rajdów, przyczyniają się do postrzegania WRC jako jednej z najbardziej ekscytujących form sportów motorowych na świecie. Fani gromadzą się na imprezach z cyklu WRC, aby być bliżej samochodów i kierowców, a miliony fanów śledzą rajdy w telewizji, radiu i Internecie. Ciągła, wysoka popularność Rajdowych Mistrzostw Świata jest świadectwem sportowych i technicznych wyzwań, jakie stawiane są samochodom, kierowcom, pilotom i ich zespołom. 

Hyundai Motorsport

Firma Hyundai Motorsport GmbH (HMSG) została założona 19 grudnia 2012 roku i ma swoją siedzibę w Niemczech, w Alzenau. Ten specjalnie utworzony ośrodek badawczy rozwija program samochodów rajdowych i jest odpowiedzialny za globalną działalność marki Hyundai w zakresie sportów motorowych, przede wszystkim za rajdy World Rally Championship. Dzięki rajdom WRC, Hyundai może być blisko fanów motoryzacji i udowodnia, że znajduje się w pierwszej lidze producentów samochodów.

Hyundai i20 Coupe WRC

Samochody rajdowe muszą bazować na standardowych nadwoziach modeli, który produkcja wynosi ponad 25 000 sztuk rocznie.  W przypadku Hyundaia zdecydowano się na model i20, który został wyposażony w czterocylindrowy, turbodoładowany silnik o pojemności 1,6l, sekwencyjną skrzynię biegów, napęd na cztery koła i pakiet aerodynamiczny. Zastosowanie materiałów takich jak tytan, magnez czy materiały ceramiczne i kompozytowe są surowo zabronione w konstrukcji samochodów rajdowych.

Załogi

 

Thierry & Nicolas

 

Thierry Neuville

Już od swojego debiutanckiego startu w wieku 19 lat, belgijska gwiazda Thierry Neuville zawsze wykazywał się szybkością i naturalnym talentem do prowadzenia samochodów rajdowych. W swoim debiutanckim sezonie, w 2012 roku, zajął siódme miejsce, co było zapowiedzią zdobycia mistrzostwa w 2013 roku.

Nicolas Gilsoul

Nicolas Gilsoul zajmuje fotel obok Thierry'ego Neuville'a od 2011 roku, a pilotem rajdowym jest od 2000 roku. Połączenie sił Neuville’a i Gilsoula zaowocowało pierwszym sukcesem w rajdach Tour de Corse i Rallye Sanremo, które doprowadziły do pełnoetatowej współpracy oraz siódmego miejsca w sezonie 2012. W 2013 roku Nicolas został nagrodzony Trofeum Michaela "Beef" Parka za swój wkład w zdobycie przez Neuville’a drugiego miejsca w cyklu WRC.

Dani & Carlos

Dani Sordo

Dani Sordo jest jednym z najbardziej doświadczonych kierowców WRC. Swoją karierę rozpoczął od motocrossu, kartingu oraz wspinaczki górskiej. Sordo dołączył do rajdowego świata w 2001 roku i od tamtej pory jest wierny tylko rajdom. Swoją pierwsze zwycięstwo odniósł podczas Rajdu Niemiec 2013, a niedługo później w 2014 roku dołączył do teamu Hyundai Motorsport. W 2014 roku zajął drugie miejsce w Rajdzie Niemiec, natomiast w 2015 roku stanął na podium zdobywając trzecie miejsce w ojczystej Hiszpanii.

Carlos del Barrio

Carlos del Barrio zdobył doświadczenie w rajdach u boku największych nazwisk w Hiszpanii. Jego pierwszy start miał miejsce w 1987 roku, kiedy przystąpił do Rajdu Vidal de la Pena, a swój pierwszy start w rajdach WRC odbył z kierowcą Jesusem Purasem w 1994 roku. Ta współpraca przynosiła olbrzymie sukcesy w ich rodzimej Hiszpanii, której mistrzostwo zdobyli wspólnie aż 3 razy!

Andreas & Anders

Andreas Mikkelsen

Początkowo Andreas Mikkelsen rozpoczął karierę sportową na stokach narciarskich i w wieku 12 lat dołączył do norweskiej drużyny juniorów. Jednak kontuzja kolana spowodowała zmianę dyscypliny i 16-letni Andreas przesiadł się do samochodu rajdowego. W ten sposób stał się najmłodszym kierowcą, który zdobył tytuł mistrza w Rajdzie Szwecji 2008 mając zaledwie 17 lat i 233 dni.

Anders Jæger

Anders Jæger stosunkowo późno rozpoczął swoją rajdową karierę u boku rodaka Bernta Kollevolda podczas Rajdzu Norwegii w 2014 roku. Jednak dość szybko pokazał swoje wysokie umiejętności i wraz z innym Norwegiem, Ole Christian Veiby, pięciokrotnie stawali na podium w rajdach Junior WRC 2015 oraz zdobyli drugie miejsce w ostatecznej klasyfikacji kierowców. 

Sébastien & Daniel

Sébastien Loeb

Najsłynniejszy i najbardziej utytułowany kierowca WRC, Sébastien Loeb, zgromadził na swoim koncie już dziewięć zwycięstw w Rajdowych Mistrzostwach Świata WRC. Jego kariera rozpoczęła się w połowie lat dziewięćdziesiątych i trwa już dwie dekady. Pierwsze zwycięstwo odniósł w Rajdzie Niemiec w 2002 roku, a w 2013 roku postanowił wycofać się z rajdów WRC. Jednak w 2018 roku nastąpił jego wielki powrót, kiedy to Sébastien Loeb pokazał, że nie stracił żadnej ze swoich zalet: ani szybkości ani wrodzonego talentu.

Daniel Elena

Daniel Elena jest najbardziej utytułowanym pilotem w historii WRC, zdobywając aż 79 zwycięstw wraz z Sébastienem Loebem. Daniel został pilotem w 1997 roku łącząc siły z Sébastienem i od razu stali się zgranym duetem odnoszącym sukcesy. Przejście do klasy WRC w 2002 oznaczało rozpoczęcie nowej ery w tym sporcie. Swoje pierwsze zwycięstwo odniósł w Rajdzie Niemiec 2002, a następnie zdobył wicemistrzostwo ze stratą jednego punktu w 2003 roku. Od następnego sezonu rozpoczął się niesamowity maraton dziewięciu zwycięstw z rzędu. Załoga spektakularnie powróciła z kilkuletniej przerwy w 2018 roku zdobywając 1. miejsce w Rajdzie  Hiszpanii – co zapowiada nowy rozdział dla Hyundai Motorsport w 2019 roku.

Kalendarz 2019

1 Rajd Monte-Carlo 24-27 Styczeń 2019
2 Rajd Szwecji 14-17 Luty 2019
3 Rajd Meksyku 07-10 Marzec 2019
4 Rajd Korsyki 28-31 Marzec 2019
5 Rajd Argentyny 25-28 Kwiecień 2019
6 Rajd Chile 9-12 Maj 2019
7 Rajd Portugalii 30 Maj - 2 Czerwiec 2019
8 Rajd Sardynii 13-16 Czerwiec 2019
9 Rajd Finlandii 1-4 Sierpień 2019
10 Rajd Niemiec 22-25 Sierpień 2019
11 Rajd Turcji 12-15 Wrzesień 2019
12 Rajd Wielkiej Brytanii 3-6 Październik 2019
13 Rajd Hiszpanii 24-27 Październik 2019
14 Rajd Australii 14-17 Listopad 2019

N – Codzienny samochód sportowy

Zbudowane w oparciu o nowy model Hyundai i30, zarówno i30 N oraz koncept i30 RN są sygnowane logotypem N i dostępne w charakterystycznych barwach Hyundai Motorsport. Niebieski kolor "Performance Blue” jest wyróżnikiem sportowej linii N i hołdem dla kolorystyki samochodów rajdowych Hyundai Motorsport. Geneza nazwy N pochodzi od Namyang - globalnego centrum badawczo-rozwojowego Hyundai Motor w Korei oraz Nürburgring - jednego z najtrudniejszych torów wyścigowych na świecie.

i30 N opracowano koncentrując się na trzech aspektach: pokonywaniu zakrętów, możliwościach na torze i codziennym użytkowaniu, których wspólnym mianownikiem jest wyjątkowa satysfakcja z jazdy. Hyundai zdecydował się postawić na emocje związane ze sportową jazdą oraz wpływ samochodu i dźwięków silnika na rytm uderzeń serca.

Hyundai i30 N to codzienny samochód sportowy, odpowiedni na komfortowe dojazdy do pracy i weekendowe wypady na tor wyścigowy. Oferujący liczne możliwości personalizacji. i30 N jest hatchbackiem, gwarantującym osiągi nie rezygnując z funkcjonalności. Ten model jest odpowiedzią firmy Hyundai na preferencje klientów, oczekujących bezkompromisowych innowacji.