Zwycięstwo w klasyfikacji producentów

Hyundai Motorsport zdobył swój pierwszy tytuł w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA (WRC), wygrywając klasyfikację producentów w sezonie 2019. Załogi zespołu z Alzenau czterokrotnie wygrały i trzynaście razy pojawiły się na niższych stopniach podium - pozwoliło na zdobycie 380 punktów w całym sezonie. W drodze do tytułu w sezonie 2019 Hyundai Motorsport zwyciężył cztery razy – w Rajdzie Korsyki, Rajdzie Argentyny, Rajdzie Sardynii i Rajdzie Hiszpanii - oraz trzynaście razy zdobywał miejsce na podium. Hyundai i20 Coupe WRC konsekwentnie sprawdzał się i skutecznie konkurował na wszystkich nawierzchniach.

Załoga Belgów w składzie Thierry Neuville oraz Nicolas Gilsoul wygrała trzykrotnie, co pozwoliło na zajęcie drugiego miejsca w klasyfikacji kierowców przez Neuville’a. Natomiast Dani Sordo oraz Carlos del Barrio zdobyli swoje pierwsze zwycięstwo w barwach Hyundaia podczas Rajdu Sardynii. Zwycięstwo Hyundai Motorsport w klasyfikacji producentów jest wynikiem determinacji oraz intensywnych starań całego zespołu od początku istnienia firmy, założonej pod koniec 2012 roku. Hyundai Motorsport właściwie od zera stworzył profesjonalny zespół WRC i zbudował zupełnie nowy samochód oparty na drogowym modelu i20. Po ponad roku wyczerpujących testów zespół zadebiutował w WRC w Rajdzie Monte Carlo w 2014 roku.Od początku 2019 roku zespół pod kierownictwem Andrei Adamo miał jasno postawione cel - walkę o pierwszy tytuł mistrza świata dla Hyundai Motorsport. Aby zaciętej rywalizacji zespół zbudował przewagę już na początku, by następnie ją powiększać, i wreszcie objąć pierwsze miejsce w tabeli przed końcem sezonu.

Rajdowe Mistrzostwa Świata WRC

Rajdy samochodowe są dowodem harmonijnej współpracy człowieka i maszyny. W rajdach WRC najlepsi kierowcy i piloci z całego świata walczą o zwycięstwo w zróżnicowanych warunkach pogodowych i na różnych rodzajach podłoża: na asfalcie, na szutrze, na śniegu i lodzie. Ciągle zmieniający się krajobraz i warunki charakterystyczne dla poszczególnych rajdów, przyczyniają się do postrzegania WRC jako jednej z najbardziej ekscytujących form sportów motorowych na świecie. Fani gromadzą się na imprezach z cyklu WRC, aby być bliżej samochodów i kierowców, a miliony fanów śledzą rajdy w telewizji, radiu i Internecie. Ciągła, wysoka popularność Rajdowych Mistrzostw Świata jest świadectwem sportowych i technicznych wyzwań, jakie stawiane są samochodom, kierowcom, pilotom i ich zespołom. 

Hyundai Motorsport

Firma Hyundai Motorsport GmbH (HMSG) została założona 19 grudnia 2012 roku i ma swoją siedzibę w Niemczech, w Alzenau. Ten specjalnie utworzony ośrodek badawczy rozwija program samochodów rajdowych i jest odpowiedzialny za globalną działalność marki Hyundai w zakresie sportów motorowych, przede wszystkim za rajdy World Rally Championship. Dzięki rajdom WRC, Hyundai może być blisko fanów motoryzacji i udowodnia, że znajduje się w pierwszej lidze producentów samochodów.

Hyundai i20 Coupe WRC

Samochody rajdowe muszą bazować na standardowych nadwoziach modeli, który produkcja wynosi ponad 25 000 sztuk rocznie.  W przypadku Hyundaia zdecydowano się na model i20, który został wyposażony w czterocylindrowy, turbodoładowany silnik o pojemności 1,6l, sekwencyjną skrzynię biegów, napęd na cztery koła i pakiet aerodynamiczny. Zastosowanie materiałów takich jak tytan, magnez czy materiały ceramiczne i kompozytowe są surowo zabronione w konstrukcji samochodów rajdowych.

Załogi

 

Thierry & Nicolas

 

Thierry Neuville

Już od swojego debiutanckiego startu w wieku 19 lat, belgijska gwiazda Thierry Neuville zawsze wykazywał się szybkością i naturalnym talentem do prowadzenia samochodów rajdowych. W swoim debiutanckim sezonie, w 2012 roku, zajął siódme miejsce, co było zapowiedzią zdobycia mistrzostwa w 2013 roku.

Nicolas Gilsoul

Nicolas Gilsoul zajmuje fotel obok Thierry'ego Neuville'a od 2011 roku, a pilotem rajdowym jest od 2000 roku. Połączenie sił Neuville’a i Gilsoula zaowocowało pierwszym sukcesem w rajdach Tour de Corse i Rallye Sanremo, które doprowadziły do pełnoetatowej współpracy oraz siódmego miejsca w sezonie 2012. W 2013 roku Nicolas został nagrodzony Trofeum Michaela "Beef" Parka za swój wkład w zdobycie przez Neuville’a drugiego miejsca w cyklu WRC.

 

Ott & Martin

Ott Tänak

32-letni Ott Tänak pochodzący z estońskiej wyspy Saremy, swoją rajdową karierę rozpoczął w 2005 roku, a w cyklu WRC zadebiutował w 2009 roku. Pomimo trudnych momentów w swojej karierze, już w 2017 roku udało mu się stanąć na najwyższym stopniu podium rajdowych mistrzostw świata i to dwukrotnie. Ostatecznie sezon 2017 oraz 2018 ukończył na trzecim miejscu w klasyfikacji kierowców WRC. W sezonie 2019 zdobywał punkty we wszystkich rundach, dziewięć razy znajdując się na podium i aż sześć razy odnosząc zwycięstwo. Nie miał sobie równych podczas rajdów Szwecji, Chile, Portugalii, Finlandii, Niemiec i Walii. Pozwoliło mu to na zwycięstwo w klasyfikacji kierowców WRC 2019.

Martin Järveoja

Zadebiutował jako pilot w 2003 roku, natomiast w WRC obecny jest od 2010 roku, kiedy to wraz z Karlem Kruudą wziął udział w Rajdzie Jordanii. 2016 roku zaczął współpracować z Ottem Tänakiem, z którym wygrał Rajd Sardynii w 2017 roku. Od 2018 roku załoga regularnie odnosi wiele zwycięstw, zapewniając sobie miejsce na najwyższych miejscach podium WRC. Prywatnie, Martin jest znakomitym zawodnikiem judo.

Dani & Carlos

Dani Sordo

Dani Sordo jest jednym z najbardziej doświadczonych kierowców WRC. Swoją karierę rozpoczął od motocrossu, kartingu oraz wspinaczki górskiej. Sordo dołączył do rajdowego świata w 2001 roku i od tamtej pory jest wierny tylko rajdom. Swoją pierwsze zwycięstwo odniósł podczas Rajdu Niemiec 2013, a niedługo później w 2014 roku dołączył do teamu Hyundai Motorsport. W 2014 roku zajął drugie miejsce w Rajdzie Niemiec, natomiast w 2015 roku stanął na podium zdobywając trzecie miejsce w ojczystej Hiszpanii.

Carlos del Barrio

Carlos del Barrio zdobył doświadczenie w rajdach u boku największych nazwisk w Hiszpanii. Jego pierwszy start miał miejsce w 1987 roku, kiedy przystąpił do Rajdu Vidal de la Pena, a swój pierwszy start w rajdach WRC odbył z kierowcą Jesusem Purasem w 1994 roku. Ta współpraca przynosiła olbrzymie sukcesy w ich rodzimej Hiszpanii, której mistrzostwo zdobyli wspólnie aż 3 razy!

Sébastien & Daniel

Sébastien Loeb

Najsłynniejszy i najbardziej utytułowany kierowca WRC, Sébastien Loeb, zgromadził na swoim koncie już dziewięć zwycięstw w Rajdowych Mistrzostwach Świata WRC. Jego kariera rozpoczęła się w połowie lat dziewięćdziesiątych i trwa już dwie dekady. Pierwsze zwycięstwo odniósł w Rajdzie Niemiec w 2002 roku, a w 2013 roku postanowił wycofać się z rajdów WRC. Jednak w 2018 roku nastąpił jego wielki powrót, kiedy to Sébastien Loeb pokazał, że nie stracił żadnej ze swoich zalet: ani szybkości ani wrodzonego talentu.

Daniel Elena

Daniel Elena jest najbardziej utytułowanym pilotem w historii WRC, zdobywając aż 79 zwycięstw wraz z Sébastienem Loebem. Daniel został pilotem w 1997 roku łącząc siły z Sébastienem i od razu stali się zgranym duetem odnoszącym sukcesy. Przejście do klasy WRC w 2002 oznaczało rozpoczęcie nowej ery w tym sporcie. Swoje pierwsze zwycięstwo odniósł w Rajdzie Niemiec 2002, a następnie zdobył wicemistrzostwo ze stratą jednego punktu w 2003 roku. Od następnego sezonu rozpoczął się niesamowity maraton dziewięciu zwycięstw z rzędu. Załoga spektakularnie powróciła z kilkuletniej przerwy w 2018 roku zdobywając 1. miejsce w Rajdzie  Hiszpanii – co zapowiada nowy rozdział dla Hyundai Motorsport w 2019 roku.

Kalendarz 2020

1 Rajd Monte-Carlo 23-26 Stycznia 2020
2 Rajd Szwecji 13-16 Lutego 2020
3 Rajd Meksyku 12-15 Marca 2020
4 Rajd Chile 16-19 Kwietnia 2020
5 Rajd Argentyny 30 Kwietnia - 3 Maja 2020
6 Rajd Portugalii 21-24 Maja 2020
7 Rajd Sardynii 4-7 Czerwca 2020
8 Rajd Kenii 16-19 Lipca 2020
9 Rajd Finlandii 6-9 Sierpnia 2020
10 Rajd Nowej Zelandii 3-6 Września 2020
11 Rajd Turcji 24-27 Września 2020
12 Rajd Niemiec 15-18 Października 2020
13 Rajd Wielkiej Brytanii 29 Października - 1 Listopada 2020
14 Rajd Japonii 19 - 22 Listopada 2020

N – Codzienny samochód sportowy

Zbudowane w oparciu o nowy model Hyundai i30, zarówno i30 N oraz koncept i30 RN są sygnowane logotypem N i dostępne w charakterystycznych barwach Hyundai Motorsport. Niebieski kolor "Performance Blue” jest wyróżnikiem sportowej linii N i hołdem dla kolorystyki samochodów rajdowych Hyundai Motorsport. Geneza nazwy N pochodzi od Namyang - globalnego centrum badawczo-rozwojowego Hyundai Motor w Korei oraz Nürburgring - jednego z najtrudniejszych torów wyścigowych na świecie.

i30 N opracowano koncentrując się na trzech aspektach: pokonywaniu zakrętów, możliwościach na torze i codziennym użytkowaniu, których wspólnym mianownikiem jest wyjątkowa satysfakcja z jazdy. Hyundai zdecydował się postawić na emocje związane ze sportową jazdą oraz wpływ samochodu i dźwięków silnika na rytm uderzeń serca.

Hyundai i30 N to codzienny samochód sportowy, odpowiedni na komfortowe dojazdy do pracy i weekendowe wypady na tor wyścigowy. Oferujący liczne możliwości personalizacji. i30 N jest hatchbackiem, gwarantującym osiągi nie rezygnując z funkcjonalności. Ten model jest odpowiedzią firmy Hyundai na preferencje klientów, oczekujących bezkompromisowych innowacji.